اچ‌پی با آپولوی آبی خود شخصاً وارد بازار ابرمحاسبات شد!

اچ‌پی با معرفی سامانه جدیدی موسوم به آپولو وارد بازار ابرمحاسبات با سوپرکامپیوتینگ شد. نکته بارز این سامانه جدید سیستم خنک‌کننده آن است که برای چیره شدن بر گرما از آب استفاده می‌کند.

گفتنی است تاکنون ابرکامپیوترهای زیادی در سراسر جهان با استفاده از سخت‌افزارهای اچ‌پی سرهم یا اسمبل شده‌اند اما این نخستین بار است که خود اچ‌پی محصول یکپارچه‌ای را به‌طور خاص برای این منظور به بازار معرفی می‌کند. این شرکت در نخستین گام دو مدل از سیستم‌های آپولو را معرفی کرد؛ نخست Apollo 8000 که با آب و دیگری Apollo 6000 که با هوا خنک می‌شود. هر دوی این سیستم‌های ابرمحاسباتی را می‌توان هم‌اکنون نیز سفارش داد.

یکی از بیشترین هزینه‌هایی که ابرکامپیوترها به صاحبان‌شان تحمیل می‌کنند هزینه انرژی موردنیاز برای خنک نگاه داشتن‌شان است. استفاده از مواد مایع برای این منظور کارامدتر از هوا است اما چون برخی بیم آن دارند که استفاده از مواد مایع به دستگاه‌ها آسیب بزند حرکت‌شان به‌این سمت بسیار کند است. تلاش‌های زیادی صورت گرفته‌است تا برای خنک کردن سرورها از مایعاتی استفاده شود که جریان برق را از خود عبور نمی‌دهند. از آن جمله مایع ویژه Novec با استانداردهای شرکت ۳M است. اما اچ‌پی برای خنک کردن آپولوی خود از چرخش آب معمولی استفاده کرده‌است البته طراحی آن به‌گونه‌ای است که از نشت آب پیش‌گیری‌ می‌کند و سخت‌افزارها از آن ایمن هستند.

آی‌بی‌ام نیز از جمله شرکت‌هایی است برای خنک کردن برخی از ابرکامپیوترهای‌ تولیدی‌ خود از آب بهره می‌برد و برای نمونه سرورهای Blue Gene و iDataPlex این شرکت را می‌شود هم با آب و هم با هوا خنک کرد.

آپولو ۸۰۰۰ اچ‌پی دارای دو سیستم خنک‌کننده است که در کنار هم نقش خود را بازی می‌کنند. یکی از آن‌ها برج آب است که اچ‌پی آن‌را water wall یا دیوار آب نامیده‌است و در میانه رک سرور از بالا تا پایین امتداد یافته‌است. آب در این برج به چرخش درمی‌آید و گرما را از تیغه‌های سرور دور می‌کند.

علاوه بر این یک‌ سری لوله مسی نیز از طریق سینک‌های گرمایی در بخش زیرین هر پردازنده جای گرفته‌اند و از این‌رو آب در بین تیغه‌های سرور نیز جریان می‌یابد تا گرمای بیشتری را دفع کند. چون این لوله‌های مسی به برج آب متصل هستند گرما بوسیله این برج از رک دور می‌شود. جیم گانتیر، مدیر بازاریابی جهانی سرورهای اچ‌پی ضمن ارائه این اطلاعات می‌افزاید، برای افزایش هرچه بیشتری ایمنی این سیستم در درون لوله مسی یک مکنده هم کار گذاشته شده‌است تا اگر زمانی اتفاقی افتاد و لوله‌ها آسیب دیدند از نشت آب پیش‌گیری شود.

یکی از نخستین مشتریان Apollo 8000 آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا است که برای انجام کارهایی همچون مدل‌سازی شرایط جوی و تحلیل ترکیب‌های کربنی در محیط از آن استفاده خواهدکرد. نتیجه استفاده از سیستم خنک‌کننده آبی در آپولو ۸۰۰۰ این است که پردازنده‌ها می‌توانند در فضای کمتری کنار هم کار و از برق کمتری استفاده‌کنند. هر رک در آپولو ۸۰۰۰ می‌تواند حاوی ۱۴۴ سرور باشد که هر یک از آن‌ها دارای پردازنده‌های دو سوکتی Xeon E5 اینتل و هشت سوئیچ InfiniBand هستند.

آپولو ۶۰۰۰ نیز که برای شبکه‌های کلان و انجام کارهایی مانند طراحی خودرو و تحلیل ریسک سرویس‌های مالی طراحی شده‌است می‌تواند ۱۶۰ سرور را در هر رک جای دهد که هر رک دارای دو پردازنده Xeon E3-1200 اینتل و دو کارت ۱۰GbE FlexibleLOM است.